Tom VI
W STRONĘ KOMENIOLOGII JAKO NAUKI
dyskusje – polemiki – dylematy
red. nauk. Barbara Sitarska
Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
Zawartość tomu:
Artykuły
Część I: W STRONĘ KOMENIOLOGII JAKO NAUKI – ANALIZY I INTERPRETACJE
- Sławomir Sztobryn, Miejsce komeniologii we współczesnych naukach humanistycznych
- Sławomir Sztobryn, The place of comeniology in contemporary humanities
- Roman Mnich, Комениология ХХІ века как проблема гуманитарных наук
- Barbara Sitarska, Towards comeniology as a science – the scientific and didactical workshop; research methodology
- Janina Florczykiewicz, Rzeczywistość edukacyjna w poglądach Jana Amosa Komeńskiego – treściowy aspekt komeniologii
- Janina Florczykiewicz, Educational reality in Comenius' views – the content aspect of comeniology
- Hanna Żuraw, Komeniologia jako nauka – współczesne dylematy wokół twórczości Komeńskiego i o Komeńskim
- Barbara Dobrowolska, Komeniologia jako proces i rezultat poznania naukowego. Wątek społecznych kontekstów edukacji w myśli Jana Amosa Komeńskiego
- Barbara Dobrowolska, Comeniology as a process and result of scientific cognition. Social context of education in the thought of John Amos Comenius
Część II: NOWE TROPY BADAŃ KOMENIOLOGICZNYCH
- Adam Fijałkowski, Komeński a Ramus i ramizm – czyli o nowych tropach badań komeniologicznych
- Cezary Kalita, Orbis Pictus: od świata w obrazach do wyjaśniania świata obrazami – Jan Amos Komeński (1658) a Otto Neurath (1936)
- Andrzej Borkowski, Komeński oraz literatura i kultura baroku wobec zjawiska starości w kontekście badań interdyscyplinarnych
- Bernhard Josef Stalla, Das Zusammenwirken von »Wissen – Handeln – Glauben« als Grundlage für die Verbesserung der Welt in der »Pansophia Humana« von Jan Amos Komenskỳ
- Alexander Kobernyk, Inna Osadchenko, Larysa Tkachuk, The Ukrainian context of Comenius studies: philosophical, pedagogical, psychological aspects
- Alexander Kobernyk, Inna Osadchenko, Larysa Tkachuk, Український контекст коменіології: філософські, педагогічні, психологічні аспекти
- Jelena Maksimović, Sanja Sretić, Principle of evidence of John Amos Comenius as a basis for the development of pedagogical research techniques and instruments
- Jelena Maksimović, Sanja Sretić, Princip očiglednosti Jana Amosa Komenskog kao temelj razvoja pedagoških istraživačkih tehnika i instrumenata
- Jelena Osmanović, Dragana Dimitrijević, Pedagogical work of John Amos Comenius as an inspiration for modern pedagogy: didactic-methodological approach
- Urszula Tyluś, Egalitaryzm w oświacie jako jeden z obszarów dziedziny nauki w zakresie komeniologii
- Ewa Wyczółkowska, Komeńskiego człowiek w kontekście wolności wewnętrznej i zewnętrznej – wobec sfery cielesnej, intelektualnej i emocjonalnej
- Ewa Wyczółkowska, Comenius' man in the context of internal and external freedom towards physical, intellectual and emotional spheres
Część III: HISTORYCZNY WYMIAR KOMENIOLOGII
- Andreas Lischewski, Kurzer Abbriss der Comeniologie in Deutschland bis zum Ende des „langen“ 19. Jahrhunderts
- Ludmiła Mnich, Из истории украинской комениологии: Андроник Степович (1856-1935)
- Lubomír Hampl, Historyczne spojrzenie Komeńskiego na dziejowe losy Czech i jego kościoła (zwłaszcza Jednoty Braci Czeskich – Unitas Fratrum)
- Helena Kovářová, Travels by the Czech teacher and school headmaster František Slaměník in the footsteps of Comenius in Poland and the Netherlands as evidence of commitment to comeniology
- Helena Kovářová, Cesty českého učitele a ředitele školy František Slaměník ve footsteps Komenského v Polsku a Nizozemsku, když je potvrzení závazky k komenologii
WSPÓŁCZEŚNI KOMENIOLODZY I ICH WKŁAD W ROZWÓJ KOMENIOLOGII
- Kamila Szymańska, Alojzy Konior – szkic do portretu komeniologa
- Kamila Szymańska, Alojzy Konior – an outline of the comeniologist’s portrait
- Adam Fijałkowski, Profesor Tadeusz Bieńkowski – filolog klasyczny, historyk nauki i oświaty – szkic do portretu komeniologa