Tom IV
Współczesne recepcje Jana Amosa Komeńskiego
red. nauk. Barbara Sitarska
Wydawnictwo Uniwersytetu Przyrodniczo-Humanistycznego w Siedlcach
Zawartość tomu:
- Okładka
- Strona tytułowa, strona redakcyjna
- Spis treści (POL. ANG.)
- Barbara Sitarska, Zamiast Wprowadzenia. O recepcji własnej Jana Amosa Komeńskiego i autorów Siedleckich Zeszytów Komeniologicznych, seria PEDAGOGIKA (POL. ANG.)
- Noty o autorach
- Prezentacja III tomu przez redaktora naczelnego
- Autorzy i publikacje SZK (I,II,III t.)
- Z recenzji prof. nadzw. dr hab. Sławomira Sztobryna
Artykuły
- Sławomir Sztobryn, Polska XX-wieczna recepcja pedagogiki Jana Amosa Komeńskiego
- Janina Florczykiewicz, Myśl pedagogiczna Jana Amosa Komeńskiego jako podłoże rozwoju humanistycznej orientacji w wychowaniu
- Leszek Ploch, Dar wartości ducha w biegu życia uczniów z niepełnosprawnością w interpretacji idei Jana Amosa Komeńskiego
- Andrzej Borkowski, Wieża Babel i labirynt – o symbolicznych unaocznieniach podróży w dziełach Jana Amos Komeńskiego w kontekście kultury barokowej
- Barbara Grzegorczyk, Komunikowanie się w edukacji w twórczości Jana Amosa Komeńskiego
- Renata Matysiuk, Prawo do nauki w ujęciu Jana Amosa Komeńskiego
- Kamila Szymańska, Jan Amos Komeński i bracia czescy w działalności Muzeum Okręgowego w Lesznie
- Małgorzata Wiśniewska, Recepcja edukacji obronnej w twórczości Jana Amosa Komeńskiego
- Anna Agnieszka Borychowska, Jan Amos Komeński – jego życie i twórczość – recepcja studentki pedagogiki
- Barbara Grzegorczyk, Gdyby Jan Amos Komeński żył współcześnie
- Lubomír Hampl, Współczesna recepcja myśli Komeńskiego w Czechach na podstawie przykładu jego sentencji dotyczącej narodu i wizji lepszej przyszłości
- Lubomír Hampl, Finspongski rękopis Jana Amosa Komeńskiego – kontrowersje i sprzeczności w/wokół jego twórczości
- Jan Hábl, Development of anthropological accents in Comenius’ early work and its implications for his philosophy of education
- Inna Osadchenko, Psychodidactic ideas of J.A. Comenius: from history to the present,
- Manfred Richter, Life Long Learning (LLL): „Die Pampaedia ist das Gründungsdokument der Diszipli”
- Majda Cencič, Aktualnost Komenskega v sedanji slovenski pedagogiki
- Мaria Kultajeva, Рецепція філософсько-педагогічної спадщини Я.А. Коменського усковородинівській традиції української культури: парадокси суперечності
- Vlasta Cabanová, Renewal of the society through education in the work of J.A. Comenius and its reflection in Slovakia in 20 century,
- Bernhard Josef Stalla, Die Pädagogischen Ideen von Jan Amos Komenský zur Erneuerung und Reform der Schulen, Integration und Inklusion von Kindern und Jugendlichen für Eine Kontinuierliche Erziehung und Universale Bildung 301
- Svetlana O. Ganaba, Nataliia V. Bakhmat, The principle of natural correspondence in the philosophical and pedagogical heritage of J.A. Comenius in the perception of S. Rusova and the authors of the text
- Jelena Maksimović, Jelena Osmanović, Pedagoški rad Jana Amosa Komenskogo sa osvrtom na princip povezanosti teorije i prakse u metodologiji pedagogije
- Muhamed Škrgić, Počeci razumijevanja motivacije u djelima Jana Amosa Komenskogo
- Karel Rýdl, Idea humanismu J.A. Komenského a potřeby všeobecného systému vzděláváni
Projekt tomu dotyczący recepcji J. A. Komeńskiego zrodził się w ciągu ubiegłego roku z refleksji redaktora naczelnego o różnych recepcjach Komeńskiego i Jego twórczości w Polsce i na świecie. Z zawartości tomu wynika, że projekt został zrealizowany. Zaprojektowany tom V o kontrowersjach i sprzecznościach w/ wokół twórczości Jana Amosa Komeńskiego znalazł swoje odzwierciedlenie w tomie IV, w związku z tym nie ukaże się drukiem jako oddzielny tom.